Skriv till oss

Fält markerade med en stjärna (*) är obligatoriska

REGLER FÖR WEBBBUTIKEN

Regulamin - www.sellyhome.se

REGLER FÖR WEBBBUTIKEN www.sellyhome.se

Webbutiken som verkar på adressen www.sellyhome.se drivs av LAVANDER DESIGN SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ, med säte: ul. Leona Wyczółkowskiego 39A/1, 63-600 Kępno, registrerad i Nationella Domstolsregistret som förs av Distriktsdomstolen i Poznań - Nowe Miasto och Wilda i Poznań, IX Kommersiella Avdelningen i Nationella Domstolsregistret under nummer KRS: 0001132123, momsregistreringsnummer (NIP): 6192062335, aktiekapital: 5.000,00 zł fullt inbetalt, hädanefter kallad ”Säljaren”.

1. Kontakt

Säljaren har utsett en elektronisk kontaktpunkt avsedd för direkt kommunikation med medlemsstaternas myndigheter, kommissionen och Rådet för digitala tjänster:

  • E-post: office@sellyhome.se
  • Adress: ul. Leona Wyczółkowskiego 39A/1, 63-600 Kępno, Poland

§ 1 ALLMÄNNA BESTÄMMELSER

1. Definitioner av termer

  • REGLER – dessa regler,
  • KUND – en fysisk person, juridisk person eller organisatorisk enhet utan rättslig personlighet, men med rättslig handlingsförmåga, som på villkor som anges i dessa regler gör en beställning i Butiken,
  • FÖRETAGARE MED KONSUMENTRÄTTIGHETER – en fysisk person med status som enskild näringsidkare (innehavare av F-skatt), registrerad hos Bolagsverket, som gör en beställning inom ramen för sin affärsverksamhet men utan anknytning till verksamhetens yrkesmässiga karaktär. Detta gäller endast kunder med leveransadress eller säte i Sverige,
  • KONSUMENT – en Kund som är en fysisk person och använder Butiken för ett syfte som inte är direkt kopplat till dennes affärs- eller yrkesverksamhet.
  • PRODUKT – en lös sak som presenteras i Butiken och som omfattas av Köpeavtalet,
  • KÖPEAVTAL – ett köpeavtal för Produkterna enligt civilrättsliga bestämmelser, ingånget mellan Säljaren och Kunden via Butiken,
  • BUTIK – en internettjänst tillgänglig på adressen www.sellyhome.se, genom vilken Kunden kan göra en Beställning,
  • BESTÄLLNING – Kundens viljeyttring som tydligt anger typ och mängd av Produkter, och som syftar direkt till att ingå ett Köpeavtal.

2. Föremålet för Butikens verksamhet är försäljning av Produkter som för närvarande finns i sortimentet och att ge Kunden möjlighet att göra Beställningar på de erbjudna Produkterna via webbplatsen. Att använda denna tjänst är möjligt efter att Kunden registrerar sig och loggar in i Butiken eller genom att korrekt fylla i beställningsformuläret utan att behöva logga in. Butiken gör det möjligt att kostnadsfritt granska Butikens sortiment på produktsidorna.

3. Försäljningen sker via Internet mellan den som gör Beställningen som köpare och Säljaren.

4. Varje Kund som köper produkter som erbjuds av Butiken är skyldig att läsa innehållet i dessa Regler.

5. För att underlätta kommunikationen med potentiella och befintliga Kunder rekommenderas det i första hand att använda relevanta informationsflikar på Butikens webbplats.

6. Innan en Produkt används ska bruksanvisningar och underhållsinstruktioner som medföljer Produkten läsas. Skador som uppstår till följd av felaktigt underhåll eller användning täcks inte av reklamation.

§ 2 TEKNISKA KRAV FÖR ATT LÄGGA BESTÄLLNINGAR

1. Tekniska krav för att använda Butikens tjänster:

  • a) Internetanslutning,
  • b) En korrekt konfigurerad webbläsare:
  • Samsung Internet i version 10 eller senare med aktiverat JavaScript och Cookies, eller
  • Microsoft Edge i version 17 eller senare med aktiverat ActiveX, JavaScript och Cookies, eller
  • Mozilla Firefox i version 70 eller senare med aktiverade JavaScript-appletar och Cookies, eller
  • Opera i version 60 eller senare med aktiverade Java-appletar, JavaScript och Cookies, eller
  • Google Chrome i version 70 eller senare med aktiverade JavaScript-appletar och Cookies, eller
  • iOS Safari i version 12 eller senare med aktiverat JavaScript och Cookies.
  • c) ett aktuellt, fungerande och korrekt konfigurerat e-postkonto,
  • d) en skärmupplösning på minst 360×640 px för telefoner, 768×1024 px för surfplattor och 1366×768 px för datorer,
  • e) aktiverade Cookies och JavaScript,
  • f) ett program för att läsa filer i PDF-format.

2. Om Kunden använder utrustning eller programvara som inte uppfyller ovan nämnda tekniska krav garanterar Säljaren inte att tjänsten fungerar korrekt och förbehåller sig rätten att detta kan ha en negativ inverkan på kvaliteten och processen för att lägga en Beställning.

3. Säljaren säkerställer att alla omdömen om Produkter som erbjuds i Butiken endast kommer från Kunder som har köpt den specifika Produkten. För detta ändamål begränsar Säljaren åtkomsten till formuläret för att lämna omdömen och recensioner av Produkten genom att överlåta ansvaret för detta till portalen IDOSELL, som å Säljarens vägnar ansvarar för att samla in och verifiera Kundernas omdömen, enligt principerna i den integritetspolicy som finns på Butikens webbplats. Säljaren uppmuntrar till att läsa både sin egen integritetspolicy och IDOSELL:s interna integritetspolicy som finns tillgänglig på deras webbplats.

4. Butiken använder inte automatiserat beslutsfattande inom ramen för sin verksamhet. Vid behov kan Butiken använda profilering för direktmarknadsföring, men de beslut som fattas på grundval av detta av Säljaren rör inte ingående eller avslag av avtal eller möjligheten att använda elektroniska tjänster. Effekten av profileringen kan till exempel vara att en viss person får en rabatt, får en rabattkod skickad till sig, får förslag på en produkt som kan motsvara personens intressen eller preferenser eller erbjuds bättre villkor jämfört med standardutbudet. Trots profilering fattar personen själv helt fritt beslut om huruvida han eller hon vill använda den erhållna rabatten eller de bättre villkoren och genomföra ett köp.

5. Säljaren ska göra sitt bästa för att Butiken och dess tjänster ska fungera kontinuerligt och utan störningar. Säljaren ska också sträva efter att åtgärda eventuella fel i Butiken och dess tjänster så snabbt som möjligt. Säljaren har rätt att införa eventuella underhållsavbrott.

6. Kunden kan prenumerera på Butikens nyhetsbrev, vilket är regelbunden utskick av information om Butikens produkter och tjänster. För att anmäla sig till nyhetsbrevet uppger Kunden sin e-postadress i nyhetsbrevsformuläret på Butikens webbplats och bekräftar samtidigt sitt samtycke till att hans eller hennes personuppgifter behandlas för detta ändamål och att marknadsföringsinnehåll skickas till den angivna e-postadressen. I meddelandena som skickas inom ramen för nyhetsbrevet kommer det att finnas information om möjligheten att avanmäla sig, samt en länk för att göra detta. Kunden kan avanmäla sig från nyhetsbrevet när som helst, utan att ange skäl eller ådra sig några kostnader, genom att skicka ett uppsägningsmeddelande via e-post till Butiken: office@sellyhome.se eller genom att välja avanmälningslänken i nyhetsbrevet.

§ 3 SÄKERHET AV INNEHÅLL

1. Det är förbjudet för Kunder att tillhandahålla olagligt innehåll eller annat innehåll som strider mot Reglerna i någon form. Exempelvis räknas som sådant innehåll de som:

  • a) inte är relaterade till Butikens ämnesområde – inlägg ska vara kopplade till innehållet som förekommer i Butiken, dvs. frågor relaterade till de erbjudna produkterna och deras användning,
  • b) handlar om tekniska frågor som rör Butikens funktion – tekniska frågor bör rapporteras av Kunder via e-post till Butiken,
  • c) innehåller länkar till andra webbplatser eller filer,
  • d) syftar till att genomföra otillåtna reklam-, kampanj- eller marknadsaktiviteter, särskilt genom att publicera annonser, försäljning och marknadsföring av produkter, tjänster, projekt, insamlingar,
  • e) syftar till att genomföra handlingar som är förbjudna enligt lag, t.ex. bedrägerier och att lura andra Kunder på pengar,
  • f) uppmanar till våld mot alla levande varelser, inklusive djur, eller hyllar sådant våld,
  • g) främjar en fascistisk eller annan totalitär statlig ordning,
  • h) uppmanar till hat eller farliga beteenden eller hyllar sådana,
  • i) förtalar eller förolämpar eller på något sätt kränker tredje parts rättigheter,
  • j) innehåller svordomar eller annat kränkande innehåll,
  • k) på annat sätt bryter mot gällande lagstiftning eller god moral.

2. Vid överträdelse av ovanstående riktlinjer förbehåller sig Säljaren rätten att moderera och ta bort sådant innehåll utan att informera den som publicerar det. Att lägga upp innehåll av det slag som nämns ovan i Butiken kan leda till konsekvenser som anges i dessa Regler, inklusive radering av kontot från Butiken eller att man förhindras från att göra inköp där.

3. En Kund som anser att visst innehåll i Butiken är olagligt eller strider mot Reglerna kan skicka en anmälan om detta till Säljaren. Sådan anmälan bör skickas elektroniskt och innehålla en specifik hänvisning till innehållet, argument för att det bör tas bort och information om den som anmäler för att identifiera denne. Anonyma överklaganden kommer inte att behandlas.

4. Anmälningar kommer att behandlas inom 14 dagar från mottagandet. Den som anmäler får en bekräftelse på att anmälan har tagits emot. Säljaren kommer att informera Kunden om det fattade beslutet via e-post eller skriftligen.

5. Säljarens beslut kan innebära att innehållet tas bort eller lämnas kvar i Butiken.

6. Parterna kan överklaga Säljarens beslut inom 30 dagar från det att motiveringen för dess borttagning mottogs. Beslutet om överklagandet är slutgiltigt.

§ 4 REGISTRERING

1. Registrering i Butiken är kostnadsfri och frivillig.

2. Registrering i Butiken sker på grundval av ett korrekt ifyllt registreringsformulär, där Kunden anger nödvändiga identifikationsuppgifter (förnamn, efternamn), e-postadress samt lösenord; accepterar de aktuella Butiksreglerna; samt avger en deklaration om samtycke till behandling av personuppgifter i den utsträckning som krävs för korrekt utförande av Kundens Beställningar. Ett bekräftelsemeddelande om att kontot har skapats skickas till den e-postadress som Kunden angav i registreringsformuläret. När bekräftelsemeddelandet om registrering mottas ingås ett avtal om kontohantering mellan Kunden och Säljaren.

3. Efter att Kunden har registrerat sig i Butiken sker inloggning genom att använda de uppgifter som angavs i registreringsformuläret eller ändrades på grundval av Kundens senare begäran.

4. Registrering och inloggning på Kundens konto kan också ske genom att Kunden kopplar sitt konto på Facebook eller Google till kontot i Butiken, genom att klicka på motsvarande knapp i registrerings- eller inloggningsprocessen och följa de instruktioner som visas på skärmen från den anslutna kontoleverantören för att möjliggöra korrekt registrering eller inloggning.

5. För att ta bort Kundens konto från Butiken (uppsägning av avtalet) ska Kunden skicka ett elektroniskt meddelande med en begäran om att kontot ska tas bort till följande e-postadress: office@sellyhome.se med uppgifter som identifierar den aktuella Kunden i Butiken, eller välja motsvarande alternativ i kontoinställningarna. Detta gäller inte om Säljaren håller på att slutföra en Beställning som Kunden har gjort. I ett sådant fall träder uppsägningen i kraft först när den aktuella Beställningen har utförts.

6. Säljaren tillåter att Beställningar görs utan att registrera sig och logga in i Butiken. För detta ändamål måste Kunden varje gång under beställningsprocessen fylla i ett elektroniskt formulär genom att ange de uppgifter som krävs av Säljaren, nödvändiga för att identifiera Kunden och ingå och fullgöra Köpeavtalet (förnamn och efternamn, e-postadress, telefonnummer – valfritt, leveransadress). Kunden är skyldig att acceptera de aktuella Reglerna tillsammans med en deklaration om samtycke till behandling av personuppgifter för Beställningen. Bristen på registrering i Butiken innebär att Kunden inte har något konto, vilket möjliggör automatisk spårning av Beställningen.

7. Kunden får inte använda andra Kunders konton, och inte heller överlåta sitt konto till tredje part. Om denna regel bryts kan det leda till att Säljaren säger upp avtalet, avstänger Kunden eller vidtar andra åtgärder som anges i Reglerna.

§ 5 BESTÄLLNINGAR

1. Informationen om det tillgängliga sortimentet i Butiken utgör en inbjudan att lämna erbjudanden och är inte ett bindande erbjudande från vår sida. Avtalet ingås när beställningen bekräftas av Butiken.

2. När Kunden lägger en Beställning lämnar han därmed en inbjudan att ingå ett köpeavtal för de beställda Produkterna i Butiken. Beställningsprocessen för en Produkt börjar med att man bekräftar egenskaperna hos tjänsten på produktsidan. Kunden informeras om den förväntade leveranstiden för Beställningen, produktens tillgänglighet, pris och betalningsmetoder samt möjliga leveransalternativ. För att kunna leverera produkten måste Kunden ange sin leveransadress eller verifiera den om denne redan har registrerat ett konto. Innan en Beställning görs (genom att klicka på knappen ”Beställ och betala”) bekräftar Kunden att han har läst dessa Regler samt samtycker till att personuppgifter behandlas för Beställningens skull.

3. Bekräftelsen av mottagandet av Beställningen som skickas av Butiken till Kundens angivna e-postadress utgör ett uttalande om att inbjudan, som nämns ovan, har accepterats. Om Kunden avbryter sin användning av tjänsten och lämnar Butiken innan Beställningen bekräftas (knappen ”Beställ och betala”), ingås inget avtal.

4. En Kund som agerar som näringsidkare är skyldig att ange sitt momsregistreringsnummer (NIP) vid Beställning; annars antas att köpet görs i egenskap av Konsument.

5. Huruvida en Kund, som är registrerad i Bolagsverket-registret som näringsidkare, har status som Företagare med konsumenträttigheter avgörs av Butiken i varje enskilt fall och baseras på eventuella uttalanden från Kunden som lämnats under Produktbeställningsprocessen.

6. För att lägga en Beställning måste Kunden välja bland de alternativ som är tillgängliga i Butiken: de produkter som ska beställas, leveranssätt, betalningssätt och ange leveransadress. Valet görs genom att markera en produkt och lägga den i kundkorgen.

7. Kunden kan välja ett obegränsat antal produkter till Beställningen, så länge respektive Produkt finns tillgänglig för Beställningar. Efter att ha gått till Varukorgen får Kunden en sammanställning av de valda Produkterna. Om antalet Produkter är begränsat, anges det av Säljaren på produktsidan.

8. För vissa produkter som finns tillgängliga i Butikens utbud har Kunden möjlighet att anpassa dem genom att välja lämpliga alternativ på den lista som finns. När man gjort sitt val kommer systemet att beräkna om priset på produkten (om så krävs), och Kunden får möjlighet att lägga till den anpassade produkten i kundkorgen. Resten av köpprocessen är densamma som för andra produkter och beskrivs ovan.

9. Om Produkter som omfattas av Beställningen är slut i lager eller av andra skäl inte kan levereras och Beställningen därmed inte kan fullgöras, kommer Säljaren att meddela Kunden om detta senast inom 30 dagar från det datum då Beställningen lades. I ett sådant fall har Kunden rätt att besluta om han godtar en leverans inom den tidsperiod som föreslagits av Säljaren eller om han vill häva avtalet. Om det blir omöjligt att fullgöra en del av Beställningen, som nämns ovan, informeras Kunden om Beställningens läge och fattar beslut om hur Beställningen ska hanteras. Kunden kan välja mellan:

10. Den maximala leveranstiden är 30 arbetsdagar från det datum då betalningen registreras på vårt konto eller från det datum då avtalet ingås, beroende på vald betalningsmetod

  • a) Delvis fullgörande – om Kunden väljer detta alternativ genomförs Beställningen endast för de Produkter som är tillgängliga.
  • b) Att avbryta hela Beställningen (hävning).

Om Kunden häver avtalet återbetalar Säljaren det belopp som Kunden betalat för produkten. Meddelandet skickas till den e-postadress som Kunden angett i Beställnings- eller registreringsformuläret. Om Kunden inte fattar något beslut inom

7 (sju) dagar efter att ha fått meddelandet, och inte hör av sig, kommer Beställningen att annulleras för de Produkter som inte finns tillgängliga.

§ 6 PRODUKTPRIS OCH BETALNINGSMETODER

1. Priset som anges vid varje Produkt är bindande vid den tidpunkt då Kunden gör sin Beställning. Priserna på varorna som anges på Butikens webbplats inkluderar moms (om den tillämpas beroende på leveransadress) och inkluderar inte leveranskostnader. Priset kan innehålla en individuellt beräknad rabatt eller prisnedsättning som systemet automatiskt tilldelar Kunden – information om detta framgår av sammanställningen av Beställningen.

2. Leverans av varan sker genom följande alternativ som erbjuds i Butiken:

  • a) via kurirföretaget DB Schenker,
  • b) via kurirföretaget DPD,
  • c) via speditionsföretag.

Information om leveranskostnader finns tillgänglig i beställningsprocessen före Beställningen skickas.

3. Leveranskostnaderna inkluderas i Produktpriset beroende på den beställda varan och Kundens val av leveranssätt, när Beställningen görs.

4. Säljaren tillhandahåller följande betalningsmetoder för Produkter:

  • a) Traditionell banköverföring,
  • b) Elektroniska betalningar och kortbetalningar via PayU – betalningarna hanteras av PayU S.A. med säte i Poznań, 60-166 Poznań, på ul. Grunwaldzka 186, registrerad i företagsregistret som förs av distriktsdomstolen i Poznań – Nowe Miasto och Wilda i Poznań, avdelning VIII för handelsdomstol under KRS-nummer 0000274399, momsregistreringsnummer (NIP) 779-23-08-495, med ett aktiekapital om 6.474.300,00 PLN som är helt inbetalat; en nationell betalningsinstitution som övervakas av den finansiella tillsynsmyndigheten (Komisja Nadzoru Finansowego), noterad i registret över betalningstjänster under nummer IP1/2012.
  • c) Kredit-, delbetalnings- och uppskjutna betalningar via PayPo – betalningarna hanteras av PayPo Sp. z o.o. med säte i Warszawa, adress: ul. Domaniewska 39, Warszawa (postnummer: 02-672), registrerad i företagsregistret i Nationella Domstolsregistret som förs av distriktsdomstolen för huvudstaden Warszawa i Warszawa, avdelning XIII för handelsdomstol under nr KRS 0000575158, med ett aktiekapital om 1.075.650,00 PLN, momsregistreringsnummer (NIP): 5213705997, REGON: 362485126.
  • c) Kredit-, delbetalnings- och uppskjutna betalningar via PayPo – betalningarna hanteras av PayPo Sp. z o.o. med säte i Warszawa, adress: ul. Domaniewska 39, Warszawa (postnummer: 02-672), registrerad i företagsregistret i Nationella Domstolsregistret som förs av distriktsdomstolen för huvudstaden Warszawa i Warszawa, avdelning XIII för handelsdomstol under nr KRS 0000575158, med ett aktiekapital om 1.075.650,00 PLN, momsregistreringsnummer (NIP): 5213705997, REGON: 362485126, e-postadress: bok@paypo.pl, adress för elektroniska delgivningar: AE:PL-48263-64036-THSCJ-22. PayPo är en låneinstitution registrerad i registret över låneinstitutioner som förs av den finansiella tillsynsmyndigheten (Komisja Nadzoru Finansowego) under nummer RIP000135 och en mindre betalningsinstitution registrerad i registret över mindre betalningsinstitutioner som förs av den finansiella tillsynsmyndigheten under nummer MIP43/2019.

5. Säljaren erbjuder inte betalningsalternativet ”betalning vid leverans”.

6. Om en Beställning görs och annan betalningsmetod än kontant betalning vid leverans väljs, men betalningen inte har registrerats inom 48 timmar för den Beställningen, annulleras Beställningen.

7. Utlämning av Beställningen sker inom den tid som angetts i Beställningsbekräftelsen och som Kunden tidigare har godkänt, dock senast inom 30 (trettio) dagar från det att avtalet ingicks. På produktsidan anger Butiken den förväntade leveranstiden för Beställningen.

8. För vissa Produkter eller vid uppnående av ett visst Beställningsvärde står Säljaren för leveranskostnaden, vilket meddelas Kunden innan Beställningen skickas.

9. Säljaren kan offentliggöra kampanjer på Produkter på Butikens webbplats. I så fall, om Kunden har en rabattkupong, kan denne utnyttja den inom ramen för pågående kampanj genom att ange rabattkoden när han går till kundkorgen och sedan klicka på ”Lägg till”. Butikssystemet kommer, efter verifiering av rabattkoden, att beakta den i Beställningen, vilket automatiskt visas genom ett ändrat Beställningspris eller andra rabattalternativ beroende på vilken slags rabattkupong det rör sig om.

10. Om ett paket returneras till Säljaren på grund av att det inte hämtas (oavsett vilken fraktmetod som valts) kommer det att förvaras på Kundens bekostnad och risk hos Säljaren i 7 dagar. I ett sådant fall kommer Säljaren att uppmana Kunden att hämta Beställningen och ange en tidsfrist för detta. Efter att den tidsfristen löpt ut förbehåller sig Säljaren rätten att häva avtalet, förstöra paketet på Kundens bekostnad (eller sälja det igen) samt kräva ersättning för kostnaderna för returfrakt, lagringskostnader och lämplig skadeståndsersättning.

§ 7 REKLAMATIONER

1. Säljaren är skyldig att leverera en Produkt som överensstämmer med avtalet och är fri från fel samt att fullgöra avtalade tjänster på ett korrekt sätt.

2. Om det visar sig att en levererad vara är defekt kan Kunden, beroende på sina preferenser, utnyttja garantirättigheterna, om en garanti medföljer, eller de rättigheter han har gentemot Säljaren på grund av felansvar. Garantirättigheter och rättigheter på grund av felansvar är oberoende av varandra.

3. Butiken ansvarar för att varan överensstämmer med avtalet vid den tidpunkt då den levereras och för fel som visar sig inom två år från leveransen, om inte tvingande bestämmelser i Kundens hemland (t.ex. tre år enligt svensk konsumentköplag) ger en längre period. I sådana fall gäller den längre lagstadgade perioden. Det antas att bristande överensstämmelse med avtalet, som visar sig inom ovan nämnda period, fanns vid leveranstidpunkten, såvida inget annat bevisas eller om antagandet inte är förenligt med Produktens specifika egenskaper eller typ av bristande överensstämmelse med avtalet

4. Vid avtal som ingås med Konsumenter samt Företagare med konsumenträttigheter ansvarar Säljaren enligt gällande lagstiftning. Om Kunden är bosatt i Sverige och anses vara Konsument, gäller svensk konsumenträtt (t.ex. konsumentköplagen) i den mån den ger ett mer långtgående skydd än EU:s minimiregler eller polsk rätt.

5. Kunden är skyldig att noggrant undersöka Produkten efter mottagandet från transportören. Alla fel som uppstår till följd av transporten av Produkten till Kunden måste anmälas omedelbart, dock senast inom 7 dagar från det att försändelsen mottagits, för att Säljaren ska kunna framställa reklamation till transportören.

6. Om det visar sig att den levererade produkten eller de tillhandahållna tjänsterna är felaktiga kan Kunden lämna in ett klagomål och informera Säljaren om de iakttagna bristerna samt dokumentera dem för att möjliggöra en kontroll av anmärkningarna. Klagomålet kan lämnas in elektroniskt eller skriftligen till Butikens adress.

7. Säljaren åtar sig att behandla reklamationen inom 14 dagar från det datum den mottogs och att informera Kunden om beslutet och de fortsatta åtgärderna skriftligen eller via e-post till den adress som angivits i reklamationsanmälan eller på annat varaktigt medium.

8. Om Produkten inte överensstämmer med avtalet kan Kunden kräva att den repareras eller byts ut. Säljaren kan byta ut varan om Kunden kräver reparation, eller reparera den om Kunden kräver utbyte, men endast om det är omöjligt eller skulle medföra orimliga kostnader att tillmötesgå Kundens första val. Om både reparation och utbyte är omöjliga eller medför orimliga kostnader för näringsidkaren kan denne vägra att göra varan förenlig med avtalet. I så fall kan Kunden lämna...

...ett uttalande om prisnedsättning eller hävning av avtalet. Vid bedömning av vad som utgör överdrivna kostnader för Säljaren ska alla omständigheter beaktas, särskilt betydelsen av Produktens avvikelse från avtalet, Produktens värde om den vore förenlig med avtalet samt de överdrivna olägenheter för Kunden som uppkommer till följd av att sättet för att åtgärda bristen ändras.

9. Kunden kan lämna ett uttalande om prisnedsättning eller hävning av avtalet om Produkten inte är förenlig med avtalet, först när:

  • Säljaren har vägrat att göra Produkten förenlig med avtalet;
  • Säljaren inte har gjort Produkten förenlig med avtalet;
  • Produkten fortfarande inte överensstämmer med avtalet trots att Säljaren försökt göra den förenlig med avtalet;
  • avvikelsen är så betydande att den motiverar en omedelbar prisnedsättning eller hävning av avtalet;
  • det av Säljarens uttalande eller omständigheterna klart framgår att han inte kommer att göra Produkten förenlig med avtalet inom rimlig tid eller utan överdrivna olägenheter för Kunden.

10. Det nedsatta priset måste stå i samma förhållande till priset enligt avtalet som värdet av en vara som inte överensstämmer med avtalet står i förhållande till värdet av en vara som överensstämmer med avtalet. Säljaren återbetalar de belopp som uppstår till följd av att Kunden utnyttjat rätten till prisnedsättning utan dröjsmål, dock senast inom 14 dagar från den dag då Kundens uttalande om prisnedsättning mottagits.

11. Kunden kan inte häva avtalet om bristen på överensstämmelse med avtalet är oväsentlig. Det antas att bristen på överensstämmelse med avtalet är väsentlig.

12. Säljaren är skyldig att utföra reparation eller utbyte inom skälig tid från det ögonblick då denne underrättats av Kunden om bristen på överensstämmelse med avtalet och utan överdrivna besvär för Kunden, med beaktande av varans art och det syfte Kunden köpte den för. Kostnaderna för reparation eller utbyte, särskilt porto, transport, arbetskostnad och material, bärs av Säljaren. Kunden är skyldig att göra den Produkt som ska repareras eller bytas ut tillgänglig för Säljaren. Säljaren hämtar varan från Kunden på egen bekostnad. Säljaren tar inte emot paket som skickas som efterkrav (postförskott). I vissa fall är det inte nödvändigt att skicka in den reklamerade Produkten, och Säljaren kan nöja sig med att granska fotografier som Kunden tillhandahåller, om vilket Kunden meddelas efter att reklamationen mottagits.

13. Kunden är inte skyldig att betala för normalt slitage på en vara som därefter har bytts ut.

14. Om bristen på överensstämmelse med avtalet endast gäller vissa av de varor som levererats enligt avtalet kan Kunden häva avtalet endast i förhållande till dessa varor, samt i förhållande till andra varor som Kunden köpt tillsammans med varor som inte överensstämmer med avtalet, om det inte skäligen kan förväntas att Kunden ska behålla enbart de varor som överensstämmer med avtalet.

15. Om avtalet hävs ska Kunden utan dröjsmål returnera varan till Säljaren på dennes bekostnad. Säljaren återbetalar Kundens betalning utan dröjsmål, dock senast inom 14 dagar från den dag då varan eller bevis på att den har skickats tillbaka mottagits, genom att använda samma betalningssätt som Kunden använde, om inte Kunden uttryckligen har godkänt en annan återbetalningsmetod som inte medför några ytterligare kostnader för denne.

16. Om det uppstår en tvist mellan Säljaren och Kunden gällande skäligheten i att avslå en reklamation, har en Kund som är Konsument rätt att använda sig av utomrättsliga förfaranden för klagomålshantering och tvistlösning. Kunden kan använda medling eller skiljedomsförfarande genom att till den institution där förfarandet pågår lämna in ett lämpligt formulär – ansökan om medling eller ansökan om att få ärendet prövat av en skiljedomstol. En lista över exempel på sådana institutioner och deras kontaktuppgifter finns på www.konsumentverket.se. Dessutom har Konsumenten tillgång till EU:s nätbaserade tvistlösningsplattform (ODR-plattformen) på http://ec.europa.eu/consumers/odr. Denna rätt gäller inte för Företagare med konsumenträttigheter.

17. Om Kunden inte har konsumenträttigheter är denne ovillkorligen skyldig att inspektera den mottagna Produkten; i annat fall antas att Kunden tog emot varan utan anmärkningar och att den levererades i enlighet med Beställningen.

§ 8 RÄTTEN ATT HÄVA AVTALET

1. En Kund som är Konsument eller Företagare med konsumenträttigheter kan frånträda avtalet utan att ange skäl inom 14 dagar från det datum då försändelsen mottogs. Kunden ska då lämna ett uttalande om att avtalet hävs och returnera Produkten till Butiken. För att lämna ett uttalande om att avtalet hävs kan Kunden använda formuläret för utträde som finns i en bilaga till Reglerna. Tidsfristen anses vara uppfylld om Konsumenten eller Företagaren med konsumenträttigheter skickar sitt uttalande om hävning skriftligen till Säljarens adress eller via e-post till: office@sellyhome.se, senast på den sista dagen av den 14-dagarsperioden. Efter att ha mottagit uttalandet om...

...hävning i elektronisk form till ovannämnda e-postadress eller postadress kommer Säljaren omedelbart att bekräfta mottagandet genom att skicka information till den e-postadress som tillhör den person som häver avtalet. Ett uttalande om att häva avtalet som lämnas efter denna tidsfrist har ingen rättsverkan.

2. Produkterna bör returneras i oförändrat och komplett skick, utan tecken på användning, om inte en förändring är nödvändig inom rimliga gränser för att bestämma varans karaktär, egenskaper och funktion. Konsumenten eller Företagaren med konsumenträttigheter är ansvarig för en värdeminskning av varan som orsakas av en användning som går utöver vad som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion. Om den returnerade Produkten är ofullständig eller uppvisar tecken på användning som går utöver vad som anses vara normal användning, förbehåller sig Säljaren rätten att antingen avvisa leveransen eller minska återbetalningsbeloppet med motsvarande värde av den skadade varan, beroende på Säljarens val.

3. Rätten för Konsumenten eller Företagaren med konsumenträttigheter att häva avtalet gäller inte om Beställningen avser ett avtal:

  • om tillhandahållande av tjänster, för vilka Konsumenten är skyldig att betala ett pris, om näringsidkaren har fullgjort tjänsten fullt ut med Konsumentens uttryckliga och förhandsgodkännande, efter det att Konsumenten informerats före påbörjandet av tjänsten om att denne förlorar sin rätt att häva avtalet när näringsidkaren fullgjort sin prestation, och att Konsumenten har bekräftat detta,
  • där föremålet för prestationen är en vara som inte är prefabricerad, som tillverkats enligt Konsumentens specifikationer eller som tjänar för att uppfylla dennes individuella behov,
  • där föremålet för prestationen är varor som efter leverans, på grund av sin natur, oåterkalleligen blandas med andra föremål.

4. Den returnerade Produkten ska skickas tillbaka senast inom 14 dagar från hävningen av avtalet tillsammans med uttalandet om hävning till Säljarens lager, dvs. ul. Leona Wyczółkowskiego 39A/1, 63-600 Kępno. Konsumenten eller Företagaren med konsumenträttigheter står för de direkta kostnaderna för att returnera Produkten till Säljaren (returkostnaderna), dvs. kostnaderna för att skicka tillbaka Produkten till Säljaren är icke återbetalningsbara.

5. Om avtalet hävs ska alla betalningar som har gjorts av Konsumenten eller Företagaren med konsumenträttigheter, inklusive kostnaden för den första, billigaste leveransen, återbetalas till denne utan dröjsmål, dock senast inom 14 dagar från den dag då Säljaren mottar uttalandet om hävning av avtalet.

...men inte senare än inom 14 dagar från det datum då Säljaren mottog Kundens uttalande om hävning av avtalet.

6. Återbetalning av betalningar som har gjorts med betalkort eller elektronisk överföring sker till det bankkonto varifrån betalningen ursprungligen gjordes, såvida inte Kunden uttryckligen har lämnat en annan anvisning om återbetalning som inte medför några ytterligare kostnader för denne (t.ex. i uttalandet om hävning).

7. Säljaren har rätt att avvakta med återbetalning av de belopp som mottagits från Kunden tills Säljaren mottagit den beställda Produkten i retur från Kunden eller tills Kunden har lämnat bevis på att Produkten har skickats tillbaka, beroende på vilket som inträffar först.

§ 9 SKYDD AV PERSONUPPGIFTER

Bestämmelser om hur Säljaren skyddar Kundernas personuppgifter finns i Integritets- och cookiepolicyn som finns tillgänglig på Butikens webbplats.

§ 10 UPPHOVSRÄTT

Dessa Regler och allt innehåll i Butiken, inklusive bilder och beskrivningar, utgör föremål för upphovsrätt i den mening som avses i lagen av den 4 februari 1994 om upphovsrätt och närstående rättigheter och åtnjuter rättsligt skydd. All form av kopiering, reproduktion, spridning eller bearbetning, helt eller delvis, med vilka metoder, enheter eller tekniker som helst, utan Säljarens skriftliga medgivande, är förbjuden.

§ 11 SLUTBESTÄMMELSER

1. För varje Produkt som säljs av Säljaren utfärdas en momsfaktura (faktura VAT) eller annat verifikationsdokument i enlighet med gällande skatteregler. Fakturan skickas elektroniskt till den e-postadress som Kunden har angett eller på papper tillsammans med varuleveransen. Genom att godkänna dessa Regler samtycker Kunden samtidigt till att fakturor skickas i elektronisk form.

2. Tillämplig lag är polsk lag. Tvister som uppstår mellan Kunden och Säljaren ska avgöras av behörig domstol där Säljaren har sitt säte, med förbehåll för att om Kunden är Konsument ska tvisten prövas av den domstol som anges i civilprocesslagens bestämmelser. Dessa Regler lyder under och ska tolkas i enlighet med polsk lag, med beaktande av eventuella tvingande konsumentskyddsbestämmelser i det land där Kunden är bosatt (t.ex. enligt svensk lagstiftning – konsumentköplagen, distansavtalslagen). Om svensk rätt ger ett mer fördelaktigt skydd för Konsumenten än vad som följer av polsk rätt, ska de svenska reglerna tillämpas i den delen.Tvister som uppstår mellan Kunden och Säljaren ska avgöras av behörig domstol på den ort där Säljaren har sitt säte, med beaktande av att Konsumenter i enlighet med EU:s regler eller tvingande nationella regler kan väcka talan vid domstol i sitt hemland (t.ex. i Sverige).

3. Säljaren förbehåller sig rätten att ändra Reglerna. Säljaren kommer att meddela registrerade Kunder via e-post om eventuella ändringar av Reglerna, med en uppsägningstid på 14 dagar. Ändringarna träder i kraft 14 dagar efter meddelandet. Beställningar som lämnats före ikraftträdandet av ändringarna i dessa Regler fullföljs i enlighet med de bestämmelser som gällde vid tidpunkten för Beställningen.

pixel
IdoSell Trusted Reviews
4.60 / 5.00 5 reviews
IdoSell Trusted Reviews
2025-01-26
Bra pris och kvalitet
2024-11-25
Very good. It came on time. You Said 6 weeks. It took 6 Weeks.